islanderiet

vilket fint midsommarveckoslut det har varit! efter fredagens väldigt tidiga uppstigning, flygresa hem från island, midsommarfirandet på kvällen, en till kort natt, en sväng hem och iväg igen och en tredje någratimmarsnatt i rad är jag dock så trött så jag vet inte hur jag ska sitta på stolen. det är väldigt skönt att inte behöva göra något överhuvudtaget och få dega framför datorn fast solen skiner. jag har flyttat över islandbilderna från kameran och här kommer ett litet plock! mest tog vi faktiskt film så en sådan ska jag också pyssla ihop när jag orkar.
landskapet på island var någotsånär ofattbart. det fanns liksom ingenting, lite mer ingenting, några turister och en vägskylt och en hel massa ingenting igen. det var otroligt vackert och annorlunda.
några turister i islandtröjor på gullfoss, ett av europas största vattenfall. regnbåge i vattenstänket från forsen!
stilig lillebror i nationalparken thingvellir.
under veckan såg vi en enda hund, annars var det lamm och hästar som gällde.
mera gullfoss.
vi hade väldigt fint väder alla tre dagar och molnen formade på sin höjd fina konturer på bergen i solskenet.
turister som kollar på geysiren.
paus från körandet, under resan körde vi (jag satt vid ratten!) nästan 1300 kilometer runt på sydvästra island.
jag och mamma och det där fantastiska ingentinget igen.
under sommaren lyser solen över island även mitt på natten, här är klockan halv tolv, jag kikar ut genom hotellfönstret och solen står fortfarande högt på himlen.
man skulle kunna tro att man tröttnar på att studera naturen och landskapet, men inte då.
det var stor skillnad på att köra runt den grönare kusten och det kargare, stenigare inlandet. som att vara på månen tänkte vi ibland.
vi tog mångamånga bilder under resan och tacksamt var det ju att fotografera då miljön var så fantastisk. mera av island dyker säkert upp här snart igen. under resan skrev jag ner lite tankar i ett häfte. mest funderade jag över de hus vi såg då vi körde omkring utanför reykjavik och de andra små byarna. de husen som låg med flera tiotals kilometers mellanrum, och jag tänkte på vem det är som bor där och hur det kan kännas. vet man mer eller mindre om livet i en stuga flera timmars bilresa från närmaste matbutik?

Kommentarer
Postat av: mandi

ayay fantastiskt! ser framemot att få se o höra mer!

2011-06-26 @ 17:55:59
Postat av: hanna

kiva inlägg. fina bilder. najs!

2011-06-26 @ 18:37:19
Postat av: Lucil

katarina tes photos sont vraiment magnifiques et tu l'es tout autant. Réellement elles font vraiment pas photos d'amatrice, tu as un oeil plein de poésie en tous cas !

2011-06-30 @ 18:59:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0