dö ej i förtid pga tråkigt hår

Ok. Nu har jag kommit en liten bit över min jag-kommer-att-sitta-hemma-hela-sommaren-och-inte-ha-något-att-göra-och-mögla-ihjäl-mig känsla. 

Istället ska vi tala om hår. Jag byter frisyr hemskt ofta. Jag har haft ner-till-midjan-långt, helt snaggat kort och alla längder där emellan. Blond, rödhårig och brunett. Permanentat och rakt. Om ni hittar på något mer man kan göra med sitt hår så har jag säkert gjort det också.
Nu just befinner jag mig i en störande lappa-på-mina-misstag fas. Det röda håret jag hade i vintras blev inte den nyans jag hade tänkt mig, det var mycket mörkare rött då jag istället skulle ha velat ha knallrött hår. Jag färgade det en gång till och fick fortfarande inte det resultat som jag ville ha, en nyans jag hade för ett par år sedan.
Då bestämde jag mig för att jag ville ha bort det, blonderade färgen och använde allvärldens blåa schampon(för att få bort den gulaktiga nyansen). Jag ville växa mitt hår till en pagefrisyr, men när jag väl hade kommit nästan så långt var utväxten så störande (fast den inte var så tydlig störde det ändå) att jag permanentade håret. Utväxten syns ju mycket mindre i lockigt än rakt hår.
Tyvärr blev lockarna inte heller bra enligt mig, frissan använde ett svagare medel då mitt hår redan var ganska behandlat och det sket sig säkert just därför. Så hade jag ett halvlockigt fågelbo, som jag försökte få lockar av, en tid. Nu har jag haft mitt hår rakt hela tiden och försökt komma på olika frisyrer. Enda positiva med permanenten är att jag tror att mitt hår har mera volym när jag först sätter i en mousse och sedan blåser det rakt nu, då jag har de där halvlockarna "där under" än om jag skulle ha helt och hållet rakt hår. Nu är min plan då alltså att steka mitt hår i solen i sommar så att det sista av den rödaktiga färgen skulle försvinna och jag skulle få tillbaks min ljustljustblonda riktiga hårfärg. Och så skulle det gärna få växa en hel massa på tre månader också.
Det är konstigt egentligen hur jag har börjat göra något med håret nu, förut var det all fokus på kläderna och håret sen bara på något sätt, det kändes inte viktigt med någon egentlig frisyr. Jag ville helst ha en sån klippning att jag inte behövde göra något åt håret överhuvudtaget. På samma sätt som jag inte heller använder smink nästan alls. Men nu har det blivit roligt att pyssla med håret lite faktiskt!

Tyvärr är det inte så hemskt stora variationer jag kommer på då jag ändå inte har så mycket längd att jobba med. Allt uppsatt med spännen, hårband och rosetter, allt uppe i en knuthög på sidan av huvudet, vridet som en krans runt huvudet och lite sånt. Men har ni några bra tips på frisyrer för halvkort halvlångt hår, sånt som slutar lite ovanför axlarna?

På tal om frisyrer. Har någon erfarenheter av Björn Axén-seriens plattänger eller locktänger? Volumemastern verkar hemskt många ha, men är det någon som vet om de andra apparaterna? Jag skulle vilja köpa en ny både lock- och plattång, det måste ju ändå bli bättre resultat med en lite dyrare än med en som kostat cirkus tjugo euro. Sätter man mer pengar på hårgrunkor vill man ju dock veta att det man köper är bra. Så är de det?

Det är förövrigt hemskt farligt för mig att se människor med fint kort hår, fint rött hår eller liknande grejer. Jag slutar inte min tankegång vid patetiskt drömmande om frisyren utan jag ber frissan ta till sax och färg genast. Ibland livsfarligt som sagt, men oftast bra. Håret växer ju, tänk sen att ligga där som åttiåring och komma på att man har haft samma mellanbruna mellanlånga hår med mittbena hela sitt liv. Då dör man nog bara av den insikten!

Jahjah nu har jag pratat färdigt om hår. Blir hemskt mycket glad om någon har några tips!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0