Skriverieri

Jag postar mina kolumner för sällan. Här är en som publicerades igår. Och här är reklambilden jag skriver om.


Köp bröst, nej, pastiller var det ju


Ibland blir jag arg. Som idag, till exempel, då jag fick syn på en reklambild ur Fisherman’s friend:s nya kampanj. De gör reklam för sina halspastiller genom foton på en kvinna som håller påsen med tabletter vid sina bröst. Modellen bär endast en kavaj och en slips, på bild finns området från hennes höfter till de leende läpparna. Resten av ansiktet var tydligen inte viktigt.

 

Det är svårt att välja i vilken ända jag ska börja då jag finner hela reklamen genomrutten. För det första, exakt vad i reklamen ska få mig att vilja köpa halstabletterna? Modellens bröst? Och för det andra vet jag inte vilka reklamen kränker mera, kvinnor eller män. Varför den kränker kvinnor är väl självklart på flera mils avstånd, men reklamen förolämpar ju även män, då den antyder att män inte har någon hjärna överhuvudtaget, ser de ett par bröst går de raka vägen till butiken och köper vad som helst som brösten gjorde reklam för.

 

Det här är hur jag minns Fisherman’s friend-reklamer från tidigare: Storm på havet och en fiskebåt av trä mitt ibland de värsta vågorna. Ombord på skeppet finns en gråhårig, skäggig man, iklädd gula regnkläder. Gubben har svårt att styra båten, men då minns han sina halspastiller och äter en av dem. Han blir stor och stark och seglar glatt vidare i stormen. Ungefär så. Jag menar, vad var det för fel på den reklamen?

 

Det mest störda i den nya kampanjbilden är ändå faktumet att bilden inte har någonting med halstabletterna att göra. Så som reklamen ser ut nu skulle en ekorre bakom påsen med pastillerna vara precis lika relevant. Och varför, varför är inte modellens huvud med på bilden? Så att man på inga villkor ska bli förbländad av skönheten i hennes ansikte och glömma att titta på påsen med halspastillerna? Eller var det brösten man skulle titta på?

 

Verkligen. Upplys mig om ni har närmare information.


Kommentarer
Postat av: Nanó

Viktig kolumn! Det är hemskt att media och reklam och inte ifrågasätts strängare. Äckligt.

2009-02-14 @ 18:31:30
URL: http://getnanoismed.blogspot.com
Postat av: Little Peaché

Sv: Skoclipsen är faktiskt från H&M.



Kram på dig

2009-02-16 @ 08:59:19
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

Sv: Sanningen är den att jag inte kan knäppa de byxorna men älskar de så mycket att jag har på dem ändå! =)

Kram på dig

2009-02-16 @ 09:53:31
URL: http://littlepeache.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0