Ilskna tankar, prickig kjol



Häromdagen hörde jag en av de sorgligaste sakerna jag hört på länge. Det var en flicka (gymnasieålder) som sa att hon måste vara på ett visst sätt för att inte bli mobbad. Hon måste röka, ha likadana kläder, gester, miner, som alla andra för att inte sticka ut, för att inte vara konstig. Hon kan inte vara som hon var förut för att det inte skulle passa sig mera, i ny skola bland de nya, coolare, människorna.
Så börja jag fundera. Det farliga är att man verkligen blir lite hjärntvättad i skolan. Speciellt om man inte har vänner, om man är osäker. Om man ser ut som alla andra kanske man blir accepterad som en i gänget då? 
Jag blir så, om jag ska uttrycka mig som min förre hissalärare, flyförbannad när jag hör att folk inte vågar vara sig själv för tänk vad skulle alla andra säga då! Åh. På sätt och vis förstår jag ju, varför skulle man välja att bli uttittad om man kan ha vanliga kläder och smälta in i väggen. Men varför vill man leka tapet? Om alla som vill ha speciella kläder hade dom på sig skulle ju inte problemet finnas. Då skulle alla ha speciella kläder!
Jag kan inte tro att det är så att alla de här farkkunhuppareläderrock-människorna verkligen vill gå med den uniformen hela tiden. Och jag menar, dom som verkligen vill det, varsågod, då finns det ju inget problem i världen! Om det är vad man trivs i. Men de som inte vill, som går med de kläderna för att de inte vågar ha sådana kläder de egentligen skulle vilja ha! Det är dom jag blir så ledsen över. Och jag fattar, man ska verkligen vara mycket modig för att våga ha "konstiga" kläder, men ändå!
Jag har alltid försökt ha speciella kläder, ibland går det över och jag ser lite smågalen ut, MEN hellre det ju! Då finns det iaf nån som vågar, och kanske plogar vägen för de som vågar mindre.
Det dummaste är fega pojkgäng som skriker saker efter en, men det är ju dom man inte ska bry sig om! Och fast jag själv vet det, blir jag ändå påverkad. Jag märker att genast när det finns sånadär småskitar nånstans börjar jag tänka på hur jag ser ut, hur mina kläder ser ut, på att varför tog jag inte något mindre färggrannt osv osv osv. Och då blir jag ju ännu mer arg när jag kommer på det!! För vem fan har rätt att säga vad andra ska ha för kläder på sig.
Det är därför bloggvärlden är så bra. Här finns människor, jo det finns faktiskt sådana ännu, som inte har på sig det alla andra bär. Och då blir jag inspirerad! Och får mera mod. Och vågar ha de outfits i skolan som jag förut bara skulle ha provat hemma men ändå inte tagit på mig för tänk vad alla andra skulle ha sagt då!

TOO MUCH IS NEVER ENOUGH!

Kommentarer
Postat av: Kitten

Jah, mera sånt! Stå på dig bara! Själv längtar jag till att få flytta till en lite större ort där alla inte vet vem jag är, så att jag vågar gå utanför dörren i annorlunda kläder lite oftare... :) Du är fin!

2008-09-08 @ 19:08:52
URL: http://www.kitteninlove.blogspot.com
Postat av: Nanó

Haha. Jag har hela gymnasiet varit väldigt mycket mig själv vad gäller kläder och sätt. Visst fan tittar folk, särskilt ettorna. De granskar en bokstavligen från topp till tå. Man ser hur de står och granskar en för att sedan viska något till en kompis. Jag känner mig alltid lika mäktig när jag går förbi en som följer det beteende jag nyss beskrev, för du brukar jag smälla av någon kul min (okej, kul och kul, typ höja ögonbrynen eller le brett), så att de helt säkert skall fatta att jag märkte dem, och att jag faktiskt trivs med mig själv, att jag naturligt är en sådan som tar plats.

Det förklarar kanske varför jag inte direkt har några vänner i gymnasiet, för den delen. jag är mig själv till hundra procent, och det verkar andra vara lite rädda för, faktiskt. jag är helt hundra på att jag skulle ha mycket fler vänner och bekanta om jag skulle klä mig som den gråa massan, och bete mig enligt könsnormen. men jag trivs med situationen som den är, även om det är trist att inte så många snackar med en. Men de som gör det är vänner och bekanta man alltid kommer att vara på god fot med, även om de går att räkna på bara ena handen!

2008-09-08 @ 19:34:01
URL: http://getnanoismed.blogspot.com
Postat av: hanso

jag uppskattar jättemycket att det finns såna som du som vågar sticka ut. det var roligt i högstadiet att fundera vad du månne hade på dej den dagen. och ofta var det jättelyckat du är nämnligen super på att kombinera kläder. vilket jag önskar jag hade mer mod till.. snygg prickig kjol!

2008-09-08 @ 20:23:00
URL: http://hanso.blogg.se/
Postat av: mandi

exakt! du kunde inte ha sagt det bättre

2008-09-09 @ 18:29:52
URL: http://amandabieber.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0