Snö

Allvarligt. Jag behöver snö. Jag tål inte det här regniga, gråa, trista, slaskiga skitvädret. Det känns som om man aldrig vaknar och som om det vore kväll hela tiden. Det hjälper ju inte att min dygnsrytm är helt åt skogen och jag typ somnar tre på morgonnatten och vaknar klockan 1 på dagen. Det blir ju mörkt två timmar efter att man stigit opp ju. Och förstå mig inte fel, jag gillar regn, regn är ett av de bästa vädren egentligen. Regn ger en frihet. Men regn är inte det bästa i december då det ska vara snö. Ju mer snö desto bättre faktiskt. Jag sku mycket mycket hellre ha flera meter snö än det här väder. Tack och lov har de ändå lovat lite kallare i slutet av nästa vecka eller när det nu var. Snart i alla fall. Snart kanske det blir snö.
I Helsingfors demonstrerade en grupp människor för ett par veckor sen, dom skida på asfalten och bar plakat där det stod "LUNTA PERKELE" (översatt "snö perkele" jag gissar att de flesta känner till ordet perkele). Och där kunde jag faktiskt ha skidat jag med. Det känns inte som jul, som nyår, som jullov, som ingenting när det inte finns snö. Snö hör till. Jag förstår dedär japanerna som kommer tusentals kilometer bara för att sitta i en insnöad stuga i Lappland. Jag älskar snö. Det borde vara det femte grundelementet, jord, luft, eld, vatten och SNÖ.

image163

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0