Det är svårt det här med rubriken

Igår fyllde min blogg fyra månader. Glömde gratta födelsedagsbarnet, men jag tror att det är okej. ;)
Idag har det snöat mycket och jag är så glad. Det måste vara snö på julen, det är ju inge juligt annars. Det är så bra när det snöar, man vill ju bara sätta på sig yllesockor, mysa i soffan, titta på film och dricka glögg. Vad jag tycker om julen.
Ser framemot torsdagen och självständighetsbalen, det är så roligt att sitta och titta på klänningarna, och det är så högtidlig stämning! Det kommer att vara ännu festligare nu än tidigare eftersom Finland fyller 90 år. 
Vi har temavecka i skolan med bland annat gamla krigsveteraner som berättar om kriget. Det är mycket mäktigt att få höra gamla människor berätta, och att faktiskt försöka leva in sig i deras upplevelser. Jag blir lätt rörd t.ex när jag ser på film, och nu när man visste att det faktiskt är påriktigt, människor som mist sin familj eller vänner i kriget, hade jag inte långt till tårarna. Det är så stort och påtagligt, hur hemskt det verkligen var. Dessutom är det fortfarande så nära, till exempel min morfar var med i kriget. Jag blev så arg när det var såna som bara satt och pratade och skrattade undertiden veteranerna berättade. Man borde visa respekt och tacksamhet till dehär människorna, som kämpade och visade riktig sisu. Man får inte glömma.
Det blev ganska tungt det här men det är en viktig sak tycker jag.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Grattis bloggen din och grattis Finland! :) hade ingen aning om att Finland faktiskt var ett så ung land. Men det är ju de där jäkla krigen som ställer till det..

2007-12-04 @ 12:47:43
URL: http://aenigma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0