om en bok

jag har nyss läst slut 'extremt högt och otroligt nära' av jonathan safran foer. det är en av de finaste och mest speciella böcker jag läst på väldigt länge. foer skriver om oscar, en pojke på tio år som har tunga skor för att han förlorat sin pappa i attentatet mot tvillingtornen i new york. genom hela boken följer läsaren oscars jakt på ett lås, ett lås som öppnas av en nyckel som oscar hittat i sin pappas rum. delar av boken består av brev från oscars farmor, brev från oscars farfar, historier oscars pappa berättat för oscar innan olyckan. jag älskar att följa de olika personernas tankevärldar. jag älskar faktumet att man inte riktigt alltid förstår hur funderingarna hänger ihop. jag älskar att texten i boken består av olika stora fonter, att den ibland har röda cirklar runt vissa ord, att den är fylld av svartvita bilder.  jag älskar att läsa om oscars idéer och jag känner oroväckande stor samhörighet med den här lilla killen.
"när det gäller armbandet som mamma hade på begravningen, så hade jag gjort det genom att förvandla pappas sista röstmeddelande till morsekod, och jag använde himmelsblå pärlor för tystnad, rödbruna pärlor för pauser mellan bokstäver, violetta pärlor för pauser mellan ord, och långa och korta avstånd mellan pärlorna för långa och korta signaler, som kallas för pip, tror jag, eller något sådant.  pappa skulle ha vetat det." "tänk om det fanns en apparat som kände igen alla som man kände? så att när en ambulans kom körande på gatorna kunde den ha en skylt på taket som blinkade OROA DIG INTE! OROA DIG INTE! om den sjuka personens apparat inte fick kontakt med apparaten hos någon han kände i närheten" ... "och kanske att man kunde rangordna personerna man kände efter hur mycket man älskar dem, så att om apparaten hos personen i ambulansen fick kontakt med apparaten hos den personen han älskade allra mest, eller den person som älskade honom allra mest, och personen i ambulansen var riktigt svårt skadad, och kanske till och med på väg att dö, så kunde ambulansen blinka FARVÄL! JAG ÄLSKAR DIG! FARVÄL! JAG ÄLSKAR DIG!"
" 'eftersom du är epidemiolog', sa jag, 'visste du att 70% av allt hushållsdamm består av mänskliga hudrester?' 'nej', sa hon, 'det visste jag inte'. 'jag är amatörepidemieolog.' 'det är inte så många.' 'nej. och jag utförde ett rätt fascinerande experiment en gång där jag sa åt Feliz att spara allt damm från ett år i vår lägenhet i en sopsäck åt mig. sedan vägde jag den. den vägde 50,8 kilo. sedan räknade jag ut att 70% av 50,8 kilo är 35,5 kilo. jag väger 34 kilo, 35 när jag är genomblöt. det bevisar egentligen ingenting, men det är konstigt. "
"pojken bad flickan säga 'jag älskar dig' i sin konservburk, utan någon ytterligare förklaring. och hon bad inte om någon heller, eller sa 'vad löjligt' eller 'vi är för unga för kärlek', hon låtsades inte äns säga 'jag älskar dig' bara för att han bad om det. istället sa hon: 'jag älskar dig'. orden gick igenom jojon,dockan, dagboken, halsbandet, lapptäcket, födelsedagspresenten, harpan, tepåsen, tennisracketen, sömmen i fållen på den kjol han en vacker dag skulle ha dragit av henne. pojken satte ett lock på sin burk, tog bort snöret och ställde upp hennes kärlek till honom på en hylla i sin garderob. naturligtvis skulle han aldrig kunna öppna burken, för då skulle han förlora innehållet i den. men det räckte för honom att veta att det fanns där."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0