kärlek musik bilskolelärare och sånt

den här skivan fick jag av min bilskolelärare. 
nu skall det sägas att jag aldrig någonsin verkligen tyckt om någon finsk musik. såklart allt möjligt som spelas på radio och sådär, men förutom några få låtar har inget fastnat påriktigt. men det här, mina damer och herrar, inte bara fastnade i mitt hjärta utan sprängde direkt åt sig en väldigt stor plats mitt i. av någon underlig anledning. vad månne det säger om mej, att musik gjord av en man vars orkester heter kaihon karavaani kommer väldigt högt upp på min favoritmusiklista? otroligt sjukligt bra är det i alla fall, musiken kan alla uppskatta men det förutsätter ju tyvärr finskakunskaper för att förstå det geniala i texterna. här är några finaste fina rader
-
ja jumalat istuvat oksalla
ja ampuvat rakkauden ritsalla
siis tyttöni tyttöni meni jo
on ulkona palava aurinko
-
mä kuljen niin kuin vaeltava aave
ja laulan vaan, vaikka sydämeni palasina on
-
kanna mukanasi unelmaa, sille pienejä lantteja heitä
kanna mukanasi unelmaa, sillä unelmat kantavat meitä
-
sun täytyy luottaa luottaa luottaa et tää toimii
sä voit luottaa luottaa luottaa et tää toimii
-
ja ni förstår ju. eller jag vet inte om ni förstår. men lyssna på det i alla fall. kärlek.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0