julläsning

det bästa med julen är att man kan vaka så sent man vill, sitta uppe och mysa och göra precis det man har lust att göra. många år var det årets julklapps-harrypotterbok som lästes nätterna långa (och det är det ju faktiskt fortfarande ibland) och det är något så juligt och mysigt med att sitta uppe mitt i natten och läsa, med vetskapen om att lovet ännu är långtlångtlångt. det är obligatoriskt att få böcker i julklapp, i år fick jag bockfesten av mario vargas llosa och utrensningen av sofi oksanen. jag är på god väg genom llosas bok och den är fängslande. det finns nog inget bättre ord, så spännande och hemsk och fascinerande, och den släpper nog inte taget om en innan man läst färdigt. knappast efter det heller. faktumet att jag har en massa skolböcker som också ska plöjas igenom under jullovet förstör dock lite granna fiilisen. i smyg tänker jag att dom gärna kunde ha gjort historien lite kortare ibland, droppat atombomben lite tidigare till exempel, så hade det funnits en hel del färre pakter, doktriner och avtal att hålla reda på under andra världskriget. men men, jag skjuter på allt det mindre trevliga läsandet så länge jag kan och återvänder till vargas llosa ett litet, långt, tag till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0