birds of east africa


Just nu läser jag en bok som heter A guide to the birds of East Africa som är himmelens trevlig. Körde nästan förbi min busshållsplats idag för att jag läste så koncentrerat. Ibland tycker jag att det är svårt att välja bok i bokhandeln då det finns så otroligt mycket, hylla upp och hylla ner. Kan jag inte bestämma mig på basis av texten på bakpärmen tittar jag mycket på om frampärmen är fin. Denna bok hade en finfin pärm och var väl värda sina euron. Fattar ni att man får en pockarbok för mindre peng än en glossig tidning? Det tänker jag alltid på när jag köper en 8-9 euros tidning. Är det värt en, kanske till och med två, böcker? Allvarligt? Ibland är det det, ibland inte.

Idag såg jag ut såhär och kände mig fin. Det ösregnade på morgonen så då fick jag ta tråkigare skor för att inte förstöra dessa. Nu skiner solen. Och min klänning ser lite ut som birds of east africa tycker jag.

Idag var det konventsintagning i skolan (googlade och det heter tydligen nollning i Sverige? ville bara skriva det så att alla hänger med i svängarna). Är jag den enda som inte tycker att det är roligt att skratta ihjäl sig åt någon som sitter ensam i ett hörn och med gråten i halsen försöker tvinga i sig 20 knäckebröd eftersom det är vad hon fått som uppgift att göra? Eller åt någon som ska sjunga ensam för halva skolan på scenen i matsalen? Eller åt någon som måste dansa tiputanssi medan den håller föredrag?
För att då inte tala om kläderna, pojkarna skulle ha kjol, strumpbyxor, strings, håret bakåtkammat med smör, bikiniövredel, platspåsar på fötterna, medan flickorna skulle ha shorts, strumpbyxor på huvudet, plastkass som skjorta, hink som väska osv osv. Är det roligt? Ja, de såg galna ut, haha i en sekund, sen då?
Det är meningen att välkomna de nya ettorna till gymnasiet, ha roligt och få dem att lära känna varandra. De ettor som tycker att konventsintagningen är rolig är de populära, de som har en massa kompisar på de äldre årskurserna, de som redan har en massa kompisar även i sin egen årskurs. De som (åtminstone ser ut att) hata konventsintagningen är de som redan färdigt är utanför, och att göra sig löjliga över dem, få dem att känna sig skit, kommer knappast att göra att de får fler vänner, eller? Och så finns det den gruppen som blir hemma, anmäler sig sjuka för att de inte vågar komma. När ska de få ta del av denna fantastiska upplevelse där "alla ettor tillsammans har roligt"?
Då det var konventsintagning för min årskurs för ett år sedan gick jag till skolan, men hade inte på mig kläderna man skulle ha och deltog inte i programmet. Responsen på det var himlande ögon och sura miner, varför är du nu så tråkig som inte har kläderna? Varför är du inte med, det här är ju så roligt? 
Men för mig kändes det inte roligt.
Har ni haft någon form av välkomstgrej för nya elever i er skola? Har ni den uppfattningen att de flesta har roligt? Är det bara jag som är tråkig och tar det för allvarligt? I de flesta skolor är konventsintagningen förbjuden, den s.k. slavmarknaden likaså. Vi har tydligen både och på vår skola. Jag har svårt att titta på när tvåorna och treorna "tvingar" ettorna att göra en massa saker, eftersom jag fortfarande tycker att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad, och jag skulle aldrig i världen vilja göra det ettorna nu gjorde. Men är det roligt, vad tycker ni? Om ni inte hade en sånhär välkomst/förlöjligande/gulnäbbs -grej när ni började gymnasiet eller någon annan skola, skulle ni ha velat ha det?

Kommentarer
Postat av: Ida

hm, håller nog med dig till en viss del. Fast jag tycker endå att konventintagningen är en bra sak. Det är visserligen en sak som lätt kan "nola" nya ettor, men det kanske bara e bra att dom MÅST nola sig för det kan verkligen lätta på stämmningen om alla endå gör det! Okej, dethär med slavhandel och sånt ha jag aldrig förstått mig på, men.. i vissa skolor är det bara en tradition som alla varit med om och som alla ska vara med om.

Vi har ingen konventintagning i vår skola (Prakticum), men vi har ettornas dag som vi tutorer ordnar. Och så har vi kompistimmar där vi också nolar ut dom nya eleverna för att lätta på stämmningen i klassen. Det hjälper!

Oj så långt det blev.

MEn i alla fall. Ha det bra!

2009-09-05 @ 13:58:10
URL: http://yumyum.webblogg.se/
Postat av: Jennie

Jag håller fullt och klart med dig angående nollning! För endel kan det vara riktigt hemskt. Jag gick till skolan den dagen men jag var inte med på nåt. Det var för övrigt rätt många från min klass som skippade det så man kände sig liksom inte utanför. Jag tycker inte det är ett bra sätt att lätta på stämningen. Vår klass åkte istället ut till ett ställe i skogen där man skulle göra massa roliga uppgifter och fick arbeta tillsammans i klassen. Ingenting var för att förnedra en annan. Sånt ställer jag inte upp på.



Otroligt fin dagens förresten! :)

2009-09-05 @ 15:21:41
Postat av: Moa - En magisk purt til en anan värd

Fin som vanligt! Det jag gillar mest med dig är nog att du ser så levande ut!

2009-09-05 @ 18:39:44
URL: http://www.moa-fatamorgana.blogspot.com
Postat av: Amina

Vad fint!



Vad tycker du om min blogg?

Finns det något som man borde se mer av tycker du? :)

2009-09-05 @ 18:55:57
URL: http://baraamina.blogg.se/
Postat av: martina

Välkommen in till vår trevliga blogg!

Just nu, bloppis!

http://kalaskras.blogg.se

2009-09-05 @ 18:57:38
URL: http://kalaskras.blogg.se/
Postat av: Lia

Jag är mest förvånad över att ni har intagning i gymnasiet? I mitt gymnasium (i Österbotten) existerade inget sådant, jag tror inte att ett enda gymnasium där har intagning. När abina har sista skoldagen brukar det nog vara någon sorts program i alla gymnasier, det brukar handla om att förnedra ettorna och tvåorna på något sätt. Gulisintagning finns förstås på universitet och högskolor, då kläs alla nya studerande i sopsäckar och sedan ska man ut på stan och utföra mer eller mindre konstiga uppgifter.

2009-09-05 @ 19:06:10
URL: http://liasvarld.blogspot.com
Postat av: medmänniska

Jag är helt av samma åsikt som dig om konventsintagning. Alla kan ju inte vara sån som tycker om detta.



Tror att en stor del ogillar saken, o de syntes oxå på de nya ettorna igår på matsalsscenen(ettor som inte vågade "räppä" eller skämta).

Mina kompisar tyckte jag var konstig då ja inte skrattade då mina klasskamrater förnedrade ettorna..



Vi går i samma skola, jag är abi, vet inte om du känner igen mig på basis av min mail-adress..:)

Trodde att jag var bland dom enda med denhär åsikten.

2009-09-05 @ 20:08:38
Postat av: Little Peaché

Sv: tack! den klänningen köpte jag för typ 10 spänn på loppis tror jag! =)



Gud i himmelen vad du har snygga ben! Typ drömbenen!

2009-09-06 @ 11:22:34
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Katarina

Ida: Jag tycker det finns många fler och bättre sätt att lätta upp stämningen på. T.ex. tycker jag att vi hade bra lekar osv på molnträsk i början av sjuan, då alla måste jobba tillsammans och lära känna varandra, utan hela förnedringsgrejen.

Jennie: Ja, precis. Och tack för komplimangen!

Moa: Tack söta :)

Amina: Tack!

Medmänniska: Hej, jo jag tror jag vet vem du är :) Jag är nyfiken, hur har du hittat till min blogg?

Little Peaché: Tack, vad glad jag blir!

2009-09-06 @ 17:14:20
URL: http://pleur.blogg.se/
Postat av: Kitten

I mitt gymnasium hade vi något av en förnedringsdag sista dagen abi:na var i skolan. Jag tyckte INTE speciellt mycket om det...Som tur hade det blivit så mycket rabalder tidigare år när eleverna varit tvungna att gräva snötunnlar och blivit våta osv att det tillkommit en massa regler som gjorde att vi egentligen kom väldigt lätt undan. Men jag tycker man kunde försöka hitta på någon form av program där alla skulle trivas istället.



Håller med Little Peaché förresten, du har grymt snygga ben! :)

2009-09-06 @ 19:52:09
URL: http://www.kitteninlove.blogspot.com
Postat av: kajsa

Du är sådär vardagsglamourös att jag blir alldeles glad i magen! Särskilt nör jag sitter här med huvudvärken från helvetet och längtar ihjäl mig efter herr pojkvän. Uh. Men du gör mig glad!

2009-09-06 @ 21:08:45
URL: http://aenigma.blogg.se/
Postat av: Lina

När jag gick på gymnasiet hade vi bara fika och t-shirt målning med de nya ettorna. I min stad i sverige hade det ju gått en dokumentär om hur hemsk det var med nollningen, så då var det väldigt noga med att allt skulle gå rätt till, vilket var bra. Sen vill jag passa på att säga att "nollningen" som vi har på universitetet är helt annorlunda mot gymnasiet och går inte alls ut på förnedring, utan där är de som håller i det utbildade och nollningen är till för att de nya studenterna ska ha roligt och lära känna varandra. Så om det dyker upp i framtiden, bli inte rädd! För det var jätteroligt :)

2009-09-08 @ 15:49:39
Postat av: Anonym

Jag måste för min del säga att i min skola, där vi också årligen har en konventsvecka för ettorna, LYCKAS ALLTID med det som konventsveckan går ut på.

Det blir en sådan gemenskap mellan inte bara ettorna, utan hela skolan. Man lär sig känna varandra genom roliga saker SOM GÖRS TILLSAMMANS, ingen blir tvingad att göra något ensam. Det är gruppdynamiken som gäller.

Jag tror att i din skola är felet i organiseringen; man har inte dragit tillräckligt tydliga gränser till vad som accepteras och vad som inte accepteras. Jag skulle föreslå att er skola tänkte om hela meningen med konventsintagningen; det är fråga om att gruppen blir enhetlig och alla får vänner och känner sig hemma, inte att skämma ut någon och göra skolstarten obehaglig.



Hoppas att det ändras till en rolig grej i framtiden!

2009-11-29 @ 15:02:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0