jämmer o elände, om kameror och sånt

Förra hösten någon gång då jag skulle ta en outfitbild satte jag kameran (Nikon D40) som vanligt mitt emot mig på balkongen. Klumpig (och blind och känslolös i handen tydligen) som jag är märkte jag inte att min hand fortfarande var intrasslad i kamerans länk (eller vad det nu kallas det där snöret i vilket kameran hänger runt halsen). Då jag svepte runt drog jag såkart med mig kameran, den föll inte i golvet, men fick en stöt mot stolen där den stod. Efter att ha kommit över tänk-om-den-for-sönder-paniken testade jag länge att fota med den, men den verkade inte ha fått något fel. Den tog bilder helt normalt och jag drog en suck av lättnad och så tänkte jag inte mer på saken. Jag har ingen aning om det här kan vara orsaken till det som följer men det är det enda tillfället jag kan komma på som skulle ha kunnat orsaka någon skada på kameran.

Långt senare, under vintern nångång, började det verka som att kameran har något fel. Emellanåt fokuserade den inte normalt, det tog mycket längre tid innan den "valde" en punkt och den surrade mer än vanligt. Det här hände dock bara ibland, och resten av tiden kunde jag ta bra och helt vanliga bilder med den. Då kameran "låste sig" och inte ville fokusera fick jag lätt "igång" den igen genom att emellanåt fokusera på en punkt längre bort. Den låste sig ofta då jag ville fota närbilder.

Kameran blev dock sämre och den började låsa sig, jumitta på fin finlandssvenska, mer och mer. Ovillig att lämna den ifrån mig blev det först för en vecka sedan vi förde den till en kamerabutik.

Idag ringde dom därifrån och sa att den har ett så stort fel att det inte lönar sig att reparera den. Den del som måste bytas ut skulle kosta 170 euro plus en större summa de skulle ta för själva arbetet att fixa den.

Slutsatsen är att jag inte vet vad jag ska göra. Att låta reparera den är nog inte ett alternativ. Och jag vill verkligen ha en systemkamera då jag tycker om att fota. Ytterligare problem är ju att jag är en glad amatör (för tillfället nog ganska sorgsen) och verkligen inte förstår mig på. Alls. Jag tycker om att fota och tycker bilderna blev bra med min Nikon D40 (den recenserades ju också som en bra första systemkamera för familjen eller liknande), men jag kan inget om ISO-tal och slutaröppningar och inställningar hit och dit. Jag har försökt studera i tidningar och testa mig fram men jag är glad att jag hittade inställningen som gör att kameran inte fotar med blixt. Typ. Hela tiden har jag tänkt att jag skulle gå en kurs också men det blir ju aldrig av när man inte satsar tillräckligt mycket.

Hur ska man veta vad man ska köpa nu då? Alla har ju ändå sina egna favoriter, Canon-människor mot Nikon-människor liksom. Och försäljarna i butiken är ju just försäljare så dem kan man ju inte heller lita på. På sätt och vis känns det ju dumt att köpa en likadan kamera, å andra sidan smart då jag vet exakt hur den fungerar. Att byta märke eller modell gör ju att man måste studera allt om igen. Nikon D40 har sjunkit otroligt i pris sen jag fick min för två år sedan, nu kostar kitten i Gigantti 299 euro. Jag vill absolut inte ha en kamera som är mer avancerad, det är ju hel bortkastat då jag först borde lära mig att använda basinställningarna ordentligt. Men skulle det ändå löna sig att köpa en med någon mer finess då man ändå måste köpa en ny? Eller?

Vilken roman. HJÄLP MIG!


Kommentarer
Postat av: Nanó

I ditt fall tror jag att det inte är en så dum idé att köpa samma kamera som du tidigare haft. Har du funderat på att köpa den begagnad? Det skulle troligen bli mycket billigare!

2009-04-29 @ 20:52:02
URL: http://getnanoismed.blogspot.com
Postat av: Anna-Karin

Håller med Nanó, kör på en D40. Varför lägga ut mer pengar när du ändå inte använder funktionerna? Dessutom blir det riktigt bra bilder med den, eller hur?!

2009-04-30 @ 08:17:16
URL: http://annakajsakarinbella.wordpress.com
Postat av: Kitten

Hej och hå! Jag köpte min digitala systemkamera begagnad via huuto.net för typ 200 euro. Canon Eos 300D i mitt fall, men om jag vore du skulle jag nog söka efter samma kameramodell som du haft från förr. Lycka till!



//Kitten

2009-05-10 @ 19:39:02
URL: http://www.kitteninlove.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0